1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
Καλως ήρθατε στο ανανεωμένο FOGGS.gr

- Αναγκαστική απαλλοτρίωση.

 E-mail

- Αναγκαστική απαλλοτρίωση. Αίτηση αναγνώρισης του δικαιούχου της αποζημίωσης λόγω απαλλοτρίωσης. Η ένδικη αίτηση είναι βάσιμη, γιατί το Δημόσιο δεν κατάφερε ν΄αποδείξει έστω και κατά πιθανολόγηση, την ύπαρξη κάποιου εμπράγματου δικαιώματος πάνω στο υπό απαλλοτρίωση ακίνητο.

Διατάξεις:

Νόμοι: 2882/2001 άρθ. 26, 29

ΚΥΡΙΑΚΗΜονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών

(Απόσπασμα)

Αριθμός 661/2007

Πρόεδρος: Α. Χονδρορίζου
Δικηγόροι: Γ. Σαμουρέλης, Ο. Μενδρινού, Δικαστική αντιπρόσωπος ΝΣΚ


(...) Με την υπό κρίση αίτηση, όπως αυτή παραδεκτά διορθώθηκε, η αιτούσα ζητεί να αναγνωρισθεί δικαιούχος της αποζημίωσης, που έχει καθορισθεί προσωρινά με την υπ` αριθ. 1807/2003 απόφαση αυτού του Δικαστηρίου και εκείνης που τυχόν καθοριστεί οριστικά με απόφαση του Εφετείου Αθηνών και αφορά ακίνητο κυριότητάς της, το υπ` αριθ. 244, στα κτηματολογικά στοιχεία, το οποίο απαλλοτριώθηκε αναγκαστικά με την υπ` αριθ. 1031535/2850/0010/22.4.2002 ΚΥΑ των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών, ΠΕΧΩΔΕ και Πολιτισμού, που δημοσιεύθηκε νόμιμα στο ΦΕΚ Δ` 339/ 30.4.2002, για λόγους δημόσιας ωφέλειας και ειδικότερα για τη διάνοιξη της Ελεύθερης Λεωφόρου Ελευσίνας-Σταυρού-Α/Δ Σπάτων, τμήμα Α17 από χ.θ. 10+500-χ.θ. 13+410 και τη διευθέτηση του Ερασείνου ποταμού (υπόλοιπο επιφανείας κατάκλισης φράγματος ανάσχεσης), αφορώσα η αναγκαστική απαλλοτρίωση εδαφική έκταση συνολικού εμβαδού 393.717 τ.μ., που βρίσκεται στο Ν. Αττικής και εικονίζεται με κλίμακα 1:500 στα από Ιουλίου 2002 και με αριθμούς φύλλων 38, 39, 40 και 47 κτηματολογικά διαγράμματα στον αντίστοιχο κτηματολογικό πίνακα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων του ΥΠΕΧΩΔΕ, τα οποία έχουν συντάξει οι Μ .Α. και K.M. και έχει θεωρήσει ο Διευθυντής της Δ/νσης Δ12 του ΥΠΕΧΩΔΕ Κ.Δ. στις 24.8.2000, όπως ανασυντάχθηκαν μετά από 20.3.2003 1ο διορθωτικό κτηματολογικό πίνακα και 1ο διορθωτικό κτηματολογικό διάγραμμα, τα οποία ελέγχθηκαν από τον Δ.Β. και θεωρήθηκαν από τον προαναφερόμενο Διευθυντή της Δ/12 Κ.Δ., και με την άνω υπουργική απόφαση η αναγκαστική απαλλοτρίωση κηρύχθηκε υπέρ και με δαπάνη του Ελληνικού Δημοσίου και χαρακτηρίσθηκε ως κατεπείγουσα. Με αυτό το περιεχόμενο η αίτηση αρμοδίως εισάγεται προς εκδίκαση ενώπιον του Δικαστηρίου τούτου προκειμένου να δικαστεί κατά τη διαδικασία του άρθρου 26 παρ. 2 του νόμου 2882/2001 (Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων), η οποία εφαρμόζεται στην προκείμενη περίπτωση (άρθρο 29 παρ. 2 του νόμου 2882/2001) και είναι νόμιμη, στηριζόμενη στις διατάξεις των άρθρων 26 και 29 του νόμου 2882/2001. Επομένως, αφού έχει τηρηθεί η προδικασία που προβλέπεται από τη διάταξη του άρθρου 26 παρ. 2 του νόμου αυτού, με την επίδοση της αίτησης στον προϊστάμενο της αρμόδιας Κτηματικής Υπηρεσίας Ανατολικής Αττικής (Βλ. προσκομιζόμενη υπ` αριθ. 100541/28.11.2005 έκθεση επίδοσης του δικαστικού επιμελητή στο Πρωτοδικείο Αθηνών A.K.), την προσκομιδή του πορίσματος της Κτηματικής Υπηρεσίας Ανατολικής Αττικής, των κτηματολογικών εγγράφων (κτηματολογικό διάγραμμα, κτηματολογικός πίνακας κ.λπ.) και των πιστοποιητικών ιδιοκτησίας, βαρών και μη διεκδικήσεως του αρμοδίου Υποθηκοφύλακα, καθώς και την τοιχοκόλληση του δικογράφου στα καταστήματα του Δήμου Μαρκοπούλου Μεσογαίας (Βλ. από 22.11.2005 βεβαίωση του Δήμου Μαρκοπούλου Μεσογαίας) σύμφωνα με το άρθρο 8 παρ. 3 του Ν 2730/1999, πρέπει να ερευνηθεί στη συνέχεια η κρινόμενη αίτηση ως προς την ουσιαστική βασιμότητά της. Από την εκτίμηση της ένορκης κατάθεσης της μάρτυρα της αιτούσας, που εξετάσθηκε στο ακροατήριο του Δικαστηρίου κατά τη συζήτηση της 3.2.2006, της οποίας συνέχεια αποτελεί η προκειμένη- και περιέχεται στα πρακτικά δημόσιας συνεδρίασης του Δικαστηρίου της 3.2.2006, και από όλα ανεξαιρέτως τα έγγραφα που προσκομίζονται με επίκληση, αποδείχθηκαν τα ακόλουθα: Με την υπ` αριθ. 1031585/2850/0010/22.4.2002 ΚΥΑ των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών, ΠΕΧΩΔΕ και Πολιτισμού, που δημοσιεύθηκε νόμιμα στο ΦΕΚ Δ` 339/30.4.2002, απαλλοτριώθηκε αναγκαστικά για λόγους δημόσιας ωφέλειας και ειδικότερα για τη διάνοιξη της Ελεύθερης Λεωφόρου Ελευσίνας-Σταυρού-Α/Δ Σπάτων, τμήμα Α17 από χ.θ. 10+500- χ.θ. 13+410 και τη διευθέτηση του Ερασείνου ποταμού (υπόλοιπο επιφανείας κατάκλισης φράγματος ανάσχεσης), εδαφική έκταση συνολικού εμβαδού 393.717 τ.μ., που βρίσκεται στο Ν. Αττικής και εικονίζεται με κλίμακα 1:500 στα από Ιουλίου 2002 και με αριθμούς φύλλων 38,39,40 και 47 κτηματολογικά διαγράμματα στον αντίστοιχο κτηματολογικό πίνακα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων του ΥΠΕΧΩΔΕ, τα οποία έχουν συντάξει οι Μ.Α. και Κ.Μ. και έχει θεωρήσει ο Διευθυντής της Δ/νσης Δ12 του ΥΠΕΧΩΔΕ Κ.Δ. στις 24.8.2000, όπως ανασυντάχθηκαν με τα από 20.3.2003 1ο διορθωτικό κτηματολογικό πίνακα και το διορθωτικό κτηματολογικό διάγραμμα, τα οποία ελέγχθηκαν από τον Δ.Β. και θεωρήθηκαν από τον προαναφερόμενο Διευθυντή της Δ/12 Κ.Δ. Η αναγκαστική αυτή απαλλοτρίωση με την ως άνω υπουργική απόφαση χαρακτηρίσθηκε ως κατεπείγουσα και κηρύχθηκε υπέρ και με δαπάνη του Ελληνικού Δημοσίου. Μεταξύ των ιδιοκτησιών που απαλλοτριώνονται είναι η υπ` αριθ. 244 ιδιοκτησία μετά περιμετρικά στοιχεία Δ9-Ζ9-Η9-Θ9- Ε8-Ι8- Π8- Ρ8-Υ8-Λ-89-Γ9-Δ9 εμβαδού 2.142 τ.μ. με εικαζόμενο ιδιοκτήτη τον Π.Γ. του Ν., δεύτερο των καθ` ών η αίτηση, σύμφωνα με τα κτηματολογικά στοιχεία, ο οποίος, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, κλήθηκε για να παραστεί κατά τη συζήτηση αλλά δεν εμφανίστηκε. Η έκταση αυτή εικονίζεται στα υπ` αριθ. φύλλα 42 και 43 του 1ου διορθωτικού διαγράμματος. Για την έκταση αυτή εμβαδού 2.142 τ.μ. με επικείμενα καλό αμπέλι 2.142 τ.μ. και δύο (2) μεσαίες συκιές, υπόχρεο σε αποζημίωση είναι το Ελληνικό Δημόσιο, σύμφωνα με τα κτηματολογικά στοιχεία (1ο διορθωτικό κτηματολογικό πίνακα). Με την υπ` αριθ. 1807/2003 απόφαση αυτού του Δικαστηρίου καθορίσθηκε προσωρινή τιμή αποζημίωσης για την ως άνω απαλλοτριούμενη ιδιοκτησία μετά των επικειμένων της στα αναφερόμενα σ` αυτήν ποσά. Η εν λόγω ιδιοκτησία περιήλθε στην κυριότητα της αιτούσας ως άμπελος ευρύτερης έκτασης εμβαδού 2.500 περίπου τ.μ., κείμενη στη θέση "Λιούμι" της κτηματικής περιφέρειας του Δήμου Μαρκοπούλου Μεσογαίας Αττικής, με άτυπη δωρεά από τη μητέρα της Μ.Π. το 1982, και από τότε η ίδια ενέμετο το άνω ακίνητο, καλλιεργώντας και επιβλέποντας το, με διάνοια κυρίου χωρίς να ενοχληθεί από κανένα, πλέον των είκοσι ετών πριν την απαλλοτρίωση. Πριν δε από αυτήν το ενέμετο με διάνοια κυρίου καλλιεργώντας και επιβλέποντας το η δικαιοπάροχος της Μ.Π. από το 1940, οπότε μεταβιβάστηκε στην τελευταία με άτυπη δωρεά από τη μητέρα της Μ. σύζυγο Β.Α. Περαιτέρω η αιτούσα προσκομίζει σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 8 παρ. 3 του Ν 2730/1999 την υπ` αριθ. 5279/2.2.2006 ένορκη βεβαίωση ενώπιον της συμβολαιογράφου Κορωπίου Ε.Α. του μάρτυρα Β.Ο. του Σ. και της Κ. και την υπ` αριθ. 5280/2.2.2006 ένορκη βεβαίωση ενώπιον της ιδίας ως άνω συμβολαιογράφου Κορωπίου του μάρτυρα ΙΟ. του Ι. και της Κ., οι οποίοι βεβαιώνουν ενόρκως ότι η αιτούσα νέμεται και κατέχει με διάνοια κυρίου την απαλλοτριούμενη έκταση από το έτος 1982 κατόπιν άτυπης προφορικής δωρεάς της μητέρας της Μ.Π. το γένος Β.Λ. και ότι πριν από αυτή το ενέμετο η μητέρα της από το 1940, χωρίς να ενοχληθούν από κανέναν, και την από 3.2.2006 υπεύθυνη δήλωση της αιτούσας ότι νέμεται την άνω απαλλοτριούμενη έκταση ως τμήμα ευρύτερης έκτασης αμπέλου εμβαδού 2.500 τ.μ. με διάνοια κυρίου από το 1982 μετά την άτυπη δωρεά από τη μητέρα της Μ.Π. και ότι πριν από αυτήν το ενέμετο με διάνοια κυρίου η μητέρα της από το 1940, οπότε το μεταβίβασε σ` αυτήν με άτυπη δωρεά η μητέρα της Μ. συζ. Β.Λ. Έτσι η αιτούσα κατέστη κυρία του άνω ακινήτου πρωτοτύπως με τα προσόντα της έκτακτης χρησικτησίας και συνακόλουθα κυρία της απαλλοτριούμενης έκτασης, επί της οποίας, όπως προκύπτει από τα προσκομιζόμενα υπ` αριθμ. 865/6.2.2006 πιστοποιητικά του Υποθηκοφύλακα Κρωπίας, δεν υπάρχουν βάρη, ούτε εκκρεμεί διεκδικητική αγωγή που να έχει σχέση με αυτή. Περαιτέρω το Ελληνικό Δημόσιο επιστηριζόμενο στην με αριθμό πρωτ. 3449/1335/8.5.2005 βεβαίωση της Κτηματικής Υπηρεσίας Ανατολικής Αττικής και το εμπεριεχόμενο σε αυτήν πόρισμα του Προϊσταμένου της ιδίας υπηρεσίας, κατά το οποίο από τον έλεγχο των προσκομισθέντων στοιχείων προκύπτει ότι δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 32 του Ν 1473/1984, προβάλλει δικαιώματα κυριότητας στο απαλλοτριούμενο ακίνητο και ζητεί να απορριφθεί η υπό κρίση αίτηση, άλλως να παραπεμφθεί προκειμένου να κριθεί κατά την τακτική διαδικασία, για το λόγο ότι η επίδικη έκταση περιήλθε στην κυριότητα του α) ως διάδοχο του Τουρκικού Δημοσίου ή των Τούρκων ιδιωτών δυνάμει της Συνθήκης της Κωνσταντινούπολης και των Πρωτοκόλλων του Λονδίνου, β) ενόψει του χαρακτήρα της ως αδέσποτης άλλως ως εγκαταλελειμμένης πριν την 2.2.1830, γ) επειδή η ευρύτερη επίδικη έκταση είναι λιβάδι ή βοσκότοπος και δ) επειδή η ευρύτερη έκταση έχει περιέλθει στο Ελληνικό Δημόσιο με τακτική ή έκτακτη χρησικτησία. Οι ισχυρισμοί αυτοί του Ελληνικού Δημοσίου κρίνονται απορριπτέοι ως αβάσιμοι, αφού δεν ενισχύονται από κανένα έγγραφο των υπηρεσιών του, ούτε γίνεται επίλυση σχετικών εγγράφων, από τα οποία αν είναι δυνατόν να πιθανολογηθεί "σφόδρα" η κυριότητα του ή άλλο εμπράγματο δικαίωμα του επί του απαλλοτριούμενου ακινήτου (ΜΠρΑθ 353/2003 Αρμ 2003,695, ΜΠρΑθ 18/2006 αδημ.). Επομένως η αιτούσα είναι δικαιούχος της αποζημίωσης που καθορίστηκε προσωρινά με την υπ` αριθ. 1807/2003 απόφαση αυτού του Δικαστηρίου για την άνω απαλλοτριούμενη ιδιοκτησία με τα επικείμενά της. Κατ` ακολουθία όλων των ανωτέρω πρέπει να γίνει δεκτή η υπό κρίση αίτηση ως και κατ` ουσίαν βάσιμη, να αναγνωρισθεί ότι η αιτούσα είναι δικαιούχος της αποζημίωσης που καθορίσθηκε προσωρινά με την υπ` αριθ. 1807/2003 απόφαση αυτού του Δικαστηρίου καθώς και εκείνης που τυχόν καθοριστεί οριστικά με απόφαση του Εφετείου Αθηνών για την ως άνω απαλλοτριούμενη ιδιοκτησία της με τα επικείμενα της και να επιβληθεί η δικαστική της δαπάνη σε βάρος του καθ` ου Ελληνικού Δημοσίου, που είναι υπόχρεο προς αποζημίωση της (άρθρα 18 παρ. 4 και 26 παρ. 8 του Ν 2882/2001). (...)